ANNONSØRINNHOLD

Elbilnyheten XPENG G9 har tatt Norge på senga

Her slår Mathias ut madrassen i bilen og gjør seg klar til overnatting

Nykommeren XPENG G9 har alt du trenger for å kunne campe med stil: En komfortabel madrass å sove på, panoramatak man kan kikke på stjernene og nordlyset gjennom - og elektrisk uttak til grill eller kaffetrakter.

– Dette er en helt RÅ bil, gliser Mathias Freim Nordhus mens han slår ned baksetet, blåser opp madrassen og tar ut soveposen.

Det er familie-SUV-en XPENG G9 han snakker om, bilen som har satt lade- og rekkevidderekorder i NAFs elbil-test og fått flere bilmedier til å trille terningkast 6.

Bilen er dessuten stappet med teknologi og uvanlig smarte løsninger.

Automotive tail & brake light, Motor vehicle, Car, Trunk, Bumper
Automotive tire, Motor vehicle, Alloy wheel, Car, Bumper, Trunk

Blåser opp madrassen

G9 kan fåes med luftmadrass som er tilpasset bilen og kan enkelt slås opp ved å trykke på en knapp.

– Den er meget behagelig å ligge på. Med et stort panoramatak kan man ligge og kikke på nordlyset i en fin vinternatt. Det beste er at klimaanlegget fortsatt kan stå på, slik at bilen er temperert innvendig. Her kan du sove både trygt og godt.

Madrassen er like enkel å pakke ned og opptar heller ikke for mye av det 660 liter store bagasjerommet.

Husk lyd!

Se madrassen blåse seg opp

Stor skjerm

– Mange er kanskje ikke klar over alle funksjonene som bilen har, sier Mathias mens han legger ned passasjersetet og rigger seg til for å se en film.

Foran passasjeren er det en ekstra skjerm, som ikke vises fra sjåførsiden.

– Her kan du ta på deg hodetelefonene og spille et spill eller se en film, uten at sjåføren forstyrres. Bilen har en lenestol-funksjon, slik at du kan ta setet helt ned, forteller Mathias, og mener at spesielt lange turer vil være mer komfortable.

MASSASJE: Det er massasje i alle setene, også bak. Alle foto og film: Trond Tomassen,
iNord

Car seat cover, Motor vehicle, Automotive design, Window

Styr bilen med app

Det er massasje i samtlige seter, i tillegg til setevarme og rattvarme.

– Gjennom app-en kan du koble deg på bilen. Du kan bruke telefonen som nøkkel og styre alt fra den. Du kan forvarme bilen slik at den er klar både på morgenen og på ettermiddagen etter jobb.

– All nødvendig informasjon finner du i appen, både rekkevidde-status og hvor bilen står, sier XPENG-selgeren Mathias.

Imponerer med ny laderekord

XPENG G9 satte rekord i ladehastighet i NAFs store ElPrix-konkurranse hvor de tester aktuelle elbiler.

Rekorden satt av XPENG G9 ble på hele 319 KW. Det tok kun litt over åtte minutter å lade nok til å kjøre 20 mil til.

– Du trenger ikke mange minutter før du har nok strøm til å komme deg videre, sier Mathias.

Bilen har 520 kilometer i oppgitt kjørelengde, men tester viser at den kjører hele 13 prosent lenger.

– Dette er en bil som virkelig krysser av på mange punkter, og med både rask lading og lang rekkevidde, er dette en bil som mange blir imponert over. Alle som har vært på prøvekjøring kommer tilbake og forteller at bilen er mer enn de forventet.

Hos Elbil24 omtaler de G9 som "årets gedigne overraskelse".

Velkommen til prøvekjøring

Nå tar Bil i Nord alle XPENG-modellene med på et godt gammeldags roadshow til alle ti avdelinger i Nord-Norge.

Da får du selv anledning til å prøvekjøre bilene.

– Interessen for XPENG er veldig stor, og mange har et meget godt inntrykk av bilen. Vi synes det er viktig at alle som er interessert skal få mulighet til å teste bilen.

Se når bilene kommer nær deg!

Senere i år åpner Bil i Nord et XPENG-showroom i Tromsø, som Mathias Freim Nordhus skal lede.

TEST-KJØR: Nå får du sjansen til å teste XPENG over hele landsdelen.

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Sky, Cloud, Car, Hood

Finn din XPENG-favoritt

XPENG har tre modeller, hvor alle leveres fullspekket med ny teknologi og mye utstyr.

– Alle modellene er proppet med utstyr slik som parkeringssensorer, ryggekamera og lane assist. Det er ingen tilvalg – du kjøper én bil, og kan endre farge innvendig og utvendig. Det gjør det enkelt for kunden. Det er én fast bilpris, og det er det.

Land vehicle, Automotive lighting, Jeans, Car, Hood, Trunk, Sky

– Det gjør det enkelt for kunden. Det er én fast bilpris, og det er det.

G9:

Dette er en SUV som passer til en familie. Bilen er 4,9 meter lang, og den er stor og romslig innvendig. Det er også mulighet for takboks, og leveres med firehjulstrekk.

Bilen kan leveres med madrass, som tar lite plass i bagasjerommet bak baksetet. Det er fortsatt plass til mye annen bagasje.

– Dette er en premium SUV med en folkelig pris. I vår kampanjepris inkluderer vi alle funksjoner og utstyr, også vinterdekk.

Bilen har garanti på hele 7 år og 160.000 kilometer. Den er også gunstig for taxi-eiere.

– For folk som bruker bilen i næring er det garanti på 3 år og 300.000 kilometer.

XPENG P7: Dette er en sedan, og det er bilen ble benyttet som følgebil under Arctic Race of Norway.

Automotive lighting, Wheel, Tire, Sky, Vehicle, Mountain, Cloud, Car, Hood

P7:

Dette er en sedan, og dette er bilen som var med på Arctic Race of Norway.

– Dette er en bil som er behgelig å kjøre, har god rekkevidde og god hurtiglading. Den har gode seter og samme app-styringsfunksjoner som G9.

Bilen har en oppgitt rekkevidde på 505 kilometer.

XPENG G3I: Dette er en mellomstor SUV som har 420 kilometer i rekkevidde.

Automotive parking light, Vehicle registration plate, Car, Wheel, Tire, Grille, Hood

G3I:

Dette er en mindre SUV som har 420 kilometer i rekkevidde.

Den har også god kjørekomfort, god rekkevidde og god hurtiglading, som er viktige faktorer i en elbil. Bilen brukes blant annet i hjemmesykepleien i Oslo, og er godt testet.

FØLGEBIL: 129 elbiler fra XPENG var følgebiler under årets Arctic Race of Norway. Foto: Billy Ceusters

Fulgte Arctic Race med 129 el-biler

Under årets Arctic Race of Norway var det XPENG som leverte følgebilene. Totalt var det 129 følgebiler i sving.

– Det var både artig, spennende og krevende, og en stor opplevelse å få være med på, sier daglig leder Trond Kristoffersen i Bil i Nord Tromsø.

Han forteller at den største utfordringen var ladekapasiteten. Når så mange biler skal lades samtidig, krever det mer enn det som i dag er tilgjengelig på ladestasjonene.

– Når dagen var omme, leverte sjåførene nøklene til ladeteamet som da jobbet til langt på natt for å lade bilene. Det var ordnet med hurtigladere på tilhengere for å få ladet alle bilene på hvert sted, forteller Trond.

Hushovd skryter av XPENG

Thor Hushovd var første sammenlagtvinner at Arctic Race of Norway, og er fremdeles tett knyttet til løpet som ambassadør. Han er full av lovord om de helelektriske følgebilene. 

– XPENG har vært et veldig positivt bekjentskap under årets Arctic Race of Norway, og jeg har fått prøve ut både P7- og G9-modellen. Bilene er veldig komfortable og byr på virkelig gode kjøreopplevelser langs veien. Jeg er også imponert over rekkevidden.

– Jeg liker også at bilene har en del tekniske funksjoner innvendig som jeg ikke har opplevd før. Xpeng har gjort et meget godt inntrykk, kan Hushovd fortelle. 

FORNØYD: Thor Hushovd. Foto: Rune Dahl

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Car, Hood, Smile, Grille, Wheel

ROADSHOW: Nå kan du se, prøveligge og prøvekjøre en XPENG.

XPENG på nordnorsk roadshow

Bil i Nord er nylig blitt XPENG-forhandler i Nord-Norge, og i november skal XPENG ut på roadshow i hele landsdelen.

– Da kommer vi rundt med alle XPENG-modellene, og det blir mulighet for å se og prøvekjøre.

  • Harstad: 2.-4. november
  • Bodø: 2.-4. november
  • Mo i Rana: 9. - 11. november
  • Sortland: 9. -11. november
  • Svolvær: 9.-11. november
  • Mosjøen: 16.-18.  november
  • Narvik: 16.-18. november
  • Leknes: 16.-18. november
  • Finnsnes: 16.-18. november

Fakta: Bil i Nord

  • En av Nord-Norges største bilforhandlere
  • Har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Narvik, Sortland, Svolvær, Leknes, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen
  • Forhandler Volvo, MG, Ford, Subaru, Renault, Mazda, Nissan, XPENG, Ram og Volkswagen
  • Alle avdelinger har bilsalg, verksted, bilpleie, dekkhotell og rutereparasjon.

Om innholdsmarkedsføring

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av innholdsprodusenter i mediehusets annonseavdeling.

Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnhold skal merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.

© Copyright Polaris Media